تبلیغات
خبر نیمروز - شاخص‌های دولت انقلابی

شاخص‌های دولت انقلابی

نویسنده :مجتبی سرگزی
تاریخ:دوشنبه 21 فروردین 1396-10:48 ب.ظ

شاخص‌های دولت انقلابی
انقلابی‌گری وصفی است که با تحقق و تعیین صفاتی معنا می‌یابد، وگرنه بدون این مظاهر و شاخص‌ها، لقلقه‌ای بیش بر زبان نخواهد بود؛ لذا باید شاخص‌‌هایی برای عمل و رفتار و کنش انقلابی ارائه داد که محکی برای سنجش باشد.

تقویت روحیه انقلابی به مثابه ضرورتی تاریخی پیش روی  انقلاب اسلامی، در ماه‌های اخیر در حال تبدیل شدن به گفتمانی است که طراح و مطرح کننده آن حکیم بزرگ انقلاب اسلامی است. انقلابی‌گری وصفی است که با تحقق و تعیین صفاتی معنا می‌یابد، وگرنه بدون این مظاهر و شاخص‌ها، لقلقه‌ای بیش بر زبان نخواهد بود؛ لذا باید شاخص‌‌هایی برای عمل و رفتار و کنش انقلابی ارائه داد که محکی برای سنجش باشد.

در این میان می‌توان از سطوح مختلف انقلابی سخن گفت که یکی از سطوح آن دولت انقلابی است. این مهم از آنجایی اهمیت می‌یابد که کشور در آستانه رخدادی مهم قرار دارد و آن انتخاباتی است که در ۲۹ اردیبهشت ماه برای انتخاب عالی‌ترین مسئول اجرایی کشور برگزار خواهد شد. در این میان بدون شک دولتی خواهد توانست دولت طراز نظام اسلامی باشد که از شاخص‌های انقلابی‌گری برخوردار باشد و ما باید در انتخابات آتی بدنبال تشکیل دولتی انقلابی باشیم.

در ادامه با محوریت قرار دادن بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در طول سال‌های اخیر، برخی از شاخص‌ها و  ویژگیهای دولت انقلابی احصاء شده است.

۱‌ـ پرچمدار گفتمان انقلاب و معتقد به ارزش‌های انقلابی

مهم‌ترین مجموعه مؤثر در تولید و بازتولید گفتمان انقلاب اسلامی و انقلابی‌گری، دولت است. دولت با توجه به آنکه از بیشترین قدرت در سطح جامعه برخوردار است، بیش از هر مجموعه دیگر رسالت فراگیرسازی گفتمان انقلابی‌گری را بر عهده دارد و باید تلاش کند شعارهای انقلاب و ارزش‌های آن را در افکار عمومی پمپاژ نماید. البته، لازمه آن، این است که بین گفتمان دولت و گفتمان انقلاب اسلامی تطبیق وجود داشته باشد. در این صورت است که دولت خواهد توانست خود را منادی گفتمان انقلاب معرفی کند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با اعضای هیئت دولت نهم ویژگی مثبت این دولت را چنین برشمردند: «شعار و گفتمان کلی این دولت است که منطبق بر شعار و گفتمان امام و منطبق بر شعارها و گفتمان‌های انقلاب است؛ این خیلی چیز باارزشی است. این را هیچ‌کس نمی‌تواند ندیده بگیرد. هر دلبسته‌ به انقلاب، این را قدر می‌داند؛ هر کسی که پیشرفت کشور را با هدایت انقلاب و با کارگردانی انقلاب تصور می‌کند، باید این را قدر بداند. عدالت‌خواهی در این دولت پررنگ شد. شعار عدالت‌خواهی به صورت جدی بر روحیه‌ مسئولان، دولتمردان و برنامه‌ها، پرتو افکند. استکبارستیزی ـ که معنای ویژه انقلابی خودش را دارد ـ در این دولت تشخص و تمیز پیدا کرد.»(۲/۶/۱۳۸۹)

رهبر حکیم انقلاب اسلامی که نسبت به تضعیف روحیه انقلابی در دولت یازدهم نگرانی‌هایی دارند، در دیدار با رئیس‌جمهور و هیئت وزیران چنین تأکید می‌دارند: «به نظر من کاری که علی‌العجاله باید کرد این است که در اتّخاذ مواضع انقلابی، باید صراحت داشت؛ یعنی رودربایستی نکنیم. مواضع انقلابی را، مبانی امام بزرگوار را صریح بیان کنیم، خجالت نکشیم، رودربایستی نکنیم، ترس نداشته باشیم و بدانیم که «وَ للهِ‌ جُنودُ السَّمواتِ وَ الاَرضِ وَ کانَ اللهُ عَزیزًا حَکیمًا». همه‌ امکانات عالم و سنن عالم، جنود الهی هستند، می‌توان آن جنود الهی را پشت سرِ خود قرار داد و به کمک خود کشاند با توکّل به خدا، با پیمودن راه خدا.»(۵/۶/۱۳۹۴)

معظم‌له پیش از این دولت نیز خطاب به دولتمردان فرموده بودند: «یک بخش دیگر از این نقاط قوّتی که به نظر من روی آن باید تکیه کرد، مسئله‌ برجسته شدن ارزش‌های انقلاب است. در این سال‌هایی که دولت نهم و دولت دهم بر سر کار بودند تا امروز، گفتمان انقلاب و ارزش‌های انقلاب و چیزهایی که امام به آن توصیه می‌کردند و ما آنها را از انقلاب آموختیم، خوشبختانه کاملاً برجسته شده؛ مسئله‌ ساده‌‌زیستی مسئولان، استکبارستیزی، افتخار به انقلابی‌گری. یک دوره‌‌ای بر ما گذشت که اسم انقلاب و انقلابی‌گری و اینها به انزوا افتاده بود؛ سعی می‌کردند به عنوان یک ارزش منفی یا ضد ارزش، از این چیزها یاد کنند؛ مقاله می‌نوشتند، حرف می‌زدند، گفته می‌شد. امروز خوشبختانه این جور نیست، درست به عکس است؛ گرایش عمومی مردم و مسئولان کشور به حرکت انقلابی، جهت‌گیری انقلابی، ارزش‌های انقلابی و مبانی انقلاب است. این را توجه داشته باشید که یکی از عوامل گرایش مردم به دولت، همین‌هاست؛ یعنی مردم به این ارزش‌ها اهمیت می‌دهند. مسئله‌‌ دعوت به عدالت، مسئله‌‌ ساده‌‌زیستی، دور بودن مسئولان از تجمل؛ اینها خیلی چیزهای مهمی است.(۲/۶/۱۳۹۱)

آن حکیم بزرگ از دوران حاکمیت غربگرایان در دوران اصلاحات به تلخی یاد می‌کنند و می‌فرمایند: «روند غرب‌باوری و غرب‌زدگی را که متأسفانه داشت در بدنه‌ مجموعه‌های دولتی نفوذ می‌کرد، متوقف کردید؛ این چیز مهمی است. حالا یک عده‌ای در جامعه، ممکن است به هر دلیلی شیفته‌ یک تمدنی یا یک کشوری باشند؛ اما این وقتی به بدنه‌ مدیران انقلاب و مجموعه‌های انقلاب نفوذ می‌کند، چیز خیلی خطرناکی می‌شود. این دیده می‌شد؛ خب، جلویش گرفته شد. گرایش‌های سکولاریستی - که متأسفانه باز داشت در بدنه‌ مجموعه‌ مدیران کشور نفوذ می‌کرد - جلویش گرفته شد. نظام انقلابی، بر مبنای دین و بر مبنای اسلام و بر مبنای قرآن شکل گرفته و به همین دلیل از حمایت میلیونی این ملت برخوردار شده و جان‌های‌شان را کف دست‌شان گرفته‌اند و جوان‌های‌شان را به میدان‌های خطر فرستاده‌اند؛ آن وقت مسئولان یک چنین نظامی دم از مفاهیم سکولاریستی بزنند؟! «یکی بر سر شاخ و بن می‌برید»؛ یعنی خودشان بنشینند و بنا کنند بنِ این‌مبنا و قاعده را کلنگ زدن! خیلی چیز خطرناکی بود. خب، الحمدلله اینها جلویش گرفته شد.»(۲/۶/۱۳۸۹)

 

۲ـ دولت عزتمند

مسئله‌ اعاده‌ عزت ملی و ترک انفعال در مقابل سلطه و تجاوز و زیاده‌طلبی سیاست‌های دیگران و ترک شرمندگی در مقابل غرب و غربزدگی یکی از شاخصه‌‌های کلیدی دولت انقلابی است. واقعیت آن است که عزت ملی و استقلال حقیقی و معنوی از اینجا حاصل می‌شود. استقلال به این نیست که انسان شعار استقلال بدهد، یا حتی مثلاً در زمینه‌های اقتصادی هم به یک رشد بالایی دست پیدا کند؛ نه، استقلال این است که یک ملت به هویت خود و به عزت خود معتقد بوده و برای آن اهمیت قائل باشد، برای حفظ آن تلاش و کار کند و در مقابل متعرضان و مستهزئان، شرمنده‌ اظهارات و جایگاه خود نباشد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی از بلای بزرگ انفعال دولت‌های غیر انقلابی چنین یاد می‌کنند: «ما متأسفانه در برخی از اوقات گذشته، می‌دیدیم که بعضی از کسانی که مرتبط با مسئولان بودند، یا حتی خودشان مسئول یک بخشی بودند، کأنّه از گفتمان انقلاب در مقابل دیگران شرمنده‌اند و خجالت می‌کشند که حقایق انقلاب را بر زبان جاری کنند، یا آنها را پیگیری کنند، یا به آنها اهمیت بدهند! این برای یک جامعه خیلی بلای بزرگی است.»(۲/۶/۱۳۸۹)

 

۳ـ دولت کارآمد

شاید یکی از مهم‌ترین شاخصه‌‌های عینی دولت انقلابی را باید کارآمدی آن دانست. كارآمدی در تعریف ساده، برخورداری از توانایی لازم برای انجام امر سپرده شده است. این مؤلفه مبتنی بر اختیاراتی كه داده می‌شود، تعیین می‌گردد.

کارآمدی در نظام جمهوری اسلامی ایران همانند سایر نظام‌ها ابعاد مشترک و خاصی دارد. تفاوت در ایدئولوژی نظام جمهوری اسلامی با ایدئولوژی سایر نظام‌های سیاسی، تفاوت‌هایی در ساختار، رفتار، اهداف و ویژگی‌های کارگزاران این نظام با سایر نظام‌های سیاسی ایجاد کرده است؛ از این رو، ارزیابی کارآمدی این نظام به الگویی نیاز دارد که علاوه بر بازنمایی وجوه مشترک با سایر نظام‌ها، ابعاد و ویژگی‌های خاص این نظام را نیز بازنمایی کند.

از یك منظر می‌توان گفت كه تمامی ملاک‌ها و معیارهایی که برای انتخاب كارگزاران دولت سلامی مشخص شده معطوف به کارآمدی است؛ به این معنا که وجود ملاک و معیارها حتی در حاکم اسلامی نیز لازمه‌ رسیدن به اهداف دولت اسلامی است. برای نمونه با برشمردن سه شاخصه اصلی حاکم اسلامی، فقاهت(اسلام‌شناسی)، عدالت(تقوا به عنوان تضمین عملی عمل حاکم به آنچه از اسلام می‌داند) و درایت(تدبیر لازم برای اداره‌ جامعه‌ اسلامی) متوجه می‌شویم که همه شرط‌های لازم برای موفقیت عملی نظام سیاسی اسلام در رسیدن به اهداف است و لاغیر! وگرنه خداوند متعال در این فکر نبوده است که برای افراد یا تباری خاص یا طبقه‌ای خاص، شأنیتی متمایز از دیگران قائل شده و دیگران را به تبعیت از ایشان سوق دهد؛ چرا که در بحث حکومت اسلامی، مسئله اصلی در پذیرش مسئولیت، انجام وظیفه است، مسئولیتی که قرار است کاری را به انجام رساند که همانا تحقق اهداف حکومت دینی باشد، وگرنه، ذات مسئولیت در نظام اسلامی برای فرد مسئول، جایگاه و شأن خاصی به همراه ندارد. به همین دلیل است که حضرت امام(ره) می‌فرمایند: «اینجا صحبت از مقام نیست؛ بلكه صحبت از وظیفه است.»

مؤلفه كارآمدی به اندازه‌ای با اهمیت است كه رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه نسبت بین کارآمدی و مشروعیت چنین می‌فرمایند: «مشروعیت همه‏ ما بسته به انجام وظیفه و كارآیی در انجام وظیفه است. بنده روی این اصرار و تكیه دارم كه بر روی كارآیی‏ها و كارآمدی مسئولان، طبق همان ضوابطی كه قوانین ما متّخذ از شرع و قانون اساسی است، بایست تكیه شود. هر جا كارآمدی نباشد، مشروعیت از بین خواهد رفت. اینكه ما در قانون اساسی برای رهبر، رئیس‏جمهور، نماینده مجلس و برای وزیر، شرایطی قائل شده‏ایم و با این شرایط گفته‏ایم این وظیفه را می‏تواند انجام بدهد، این شرایط، ملاك مشروعیتِ برعهده گرفتن این وظایف و اختیارات و قدرتی است كه قانون و ملت به ما عطا می‏كند؛ یعنی این حكم ولایت، با همه شعب و شاخه‏هایی كه از آن منشعب است، رفته روی این عناوین، نه روی اشخاص. تا وقتی كه این عناوین، محفوظ و موجودند، این مشروعیت وجود دارد. وقتی این عناوین زایل شدند، چه از شخص رهبری و چه از بقیه‏ مسئولان در بخش‌های مختلف، آن مشروعیت هم زایل خواهد شد. ما باید به دنبال كارآمدی باشیم. باید هر یك از كسانی كه متصدی این مسئولیت‌ها، از صدر تا ساقه هستند، بتوانند آنچه را كه برعهده آنهاست، به‏قدر معقول انجام دهند. انتظار معجزه و كار خارق‏العاده نداریم و نباید داشته باشیم؛ اما بایست انتظارِ تلاش موفق را كه در آن نشانه‏های توفیق هم مشاهده شود، داشته باشیم.»(۳۱/۶/۱۳۸۳)

 

۴ـ دولت جهادی

مدیریت جهادی به مثابه آن نوع مدیریتی که در شرایط کمبود و وجود موانع متعدد، با احساس تکلیف، تعهد انقلابی و رسالت، بتواند کارآمدی خود را در اداره جامعه ثابت کند و در حل معضلات جامعه توفیق داشته باشد،‌ نیز از جمله سازوکار‌ها و مؤلفه‌هایی است که تفکر انقلابی با تجهیز به آن می‌تواند حلّال مشکلات کشور باشد.

مدیریت جهادی یعنی؛ علم و هنر رهبری و کنترل فعالیت‌های دسته‌جمعی، مبتنی بر مبارزه در تمامی عرصه‌های علمی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و... برای نیل به اهداف راهبردی و کلان یک سیستم و رفع موانعی که بر سر رسیدن به آن وجود دارد.

مدیریت جهادی مؤلفه‌هایی دارد که اگر در مدیریتی متعین و جاری و ساری باشد می‌توان آن را جهادی نامید:

۱ـ خدمت با نیت الهی: در مدیریت جهادی خدمت‌رسانی به مردمی نه برای کسب مال و مقام دنیوی، بلکه در جهت قرب الهی و رضایت پروردگار انجام می‌شود و مدیر جهادی در قبال خدمتی که به مردم ارائه می‌دهد هیچ‌گونه چشمداشت مادی و دنیوی ندارد و هدف خود را رضایت پروردگار خویش می‌داند.

۲ـ تخصص، علم و درایت: تخصص می‌تواند سبب افزایش بهره‌وری شود و توجه به علم زمینه را برای به‌روزرسانی خدمات و فعالیت‌ها آماده می‌کند و هر دوی اینها میسر نمی‌شود، مگر در سایه درایت و کاردانی.

۳ـ تداوم و استقامت در کار: مدیر جهادی به راحتی در برابر مشکلات دست‌ها را به نشانه تسلیم بالا نمی‌برد؛ بلکه از ناکامی‌ها و شکست‌ها پلی برای پیروزی می‌سازد و چون که به درستی هدف و نیت خود ایمان دارد به حرکت خود ادامه می‌دهد تا به سر منزل مقصود برسد.

۴ـ شوق خدمت و روحیه خدمتگزاری بی‌منت: در مدیریت جهادی اصل بر خدمت‌رسانی به مردم و رفع مشکلات آنان است و مدیر جهادی در این راه از هیچ‌گونه اقدامی فروگذار نمی‌کند و چون نیت او الهی و برای رضایت پروردگار است، فعالیت خود را بدون هیچ‌گونه منتی انجام می‌دهد و در مقابل آن از مردم انتظاری ندارد.

۵ـ انعطاف‌پذیری و سرعت عمل: در مدیریت جهادی سرعت عمل و رفع نواقص و کمبودها یکی از مؤلفه‌های مهم و حیاتی خدمت‌رسانی محسوب می‌شود؛ زیرا ایجاد وقفه در فعالیت‌ها و کار امروز را به فردا انداختن نتیجه‌ای جز نارضایتی مردم به همراه نخواهد داشت.

۶ـ اعتمادبه‌نفس و خودباوری: یک مدیر جهادی در درجه اول باید اعتمادبه‌نفس و خودباوری داشته باشد؛ زیرا در غیر این صورت نمی‌تواند برنامه‌های خود را پیش ببرد و تحت‌تأثیر فشارهای گروهی و جناحی از اهداف و برنامه‌های خود دور می‌شود.

۷ـ جوانگرایی و اعتماد به نسل جوان در مدیریت: در مدیریت جهادی در کنار مدیران و چهره‌های باتجربه و کارآزموده سعی می‌شود که از جوانان نیز استفاده شود تا در آینده در صورت کنار رفتن مدیران باتجربه، جامعه از نیروهای شایسته و کاردان تهی نشود و نیروهای جوان بتوانند جای آنها را پر کنند.

۸ـ ابتکار عمل و خلاقیت: خلاقیت و نوآوری داشتن در فعالیت‌ها و پرهیز از تکرار و الگوبرداری از برنامه‌ها و راهکارهای دیگران یکی از مؤلفه‌های موفقیت در این نوع مدیریت محسوب می‌شود و مدیر جهادی باید شخصی خلاق و هوشمند باشد و در راه رسیدن به اهداف خود از روش‌های خلاقانه بهره بگیرد.

۹ـ کارگروهی و مشارکت اجتماعی: در مدیریت جهادی سعی می‌شود که از تکروی و حرکت‌های انفرادی پرهیز شود و در مقابل بر کارگروهی و مشترک بسیار تأکید می‌شود.

۱۰ـ پرهیز از فساد و مراقبت از انحراف: در مدیریت جهادی پاکدستی مدیران و مسئولان یک اصل مهم و حیاتی است و عامل تداوم و بقای این نوع مدیریت محسوب می‌شود.

۱۱ـ توجه به کیفیت و قانونمندی: رعایت قانون و خارج نشدن از مرزها و خط قرمزهای قانونی باید سرلوحه فعالیت‌های یک مدیر جهادی باشد و نباید رعایت و احترام به قانون را از یاد ببرد.

توجه به این نکته نیز مهم است که مدیریت جهادی موضوع جدیدی نیست که در کارآمد بودن آن تردیدی وجود داشته باشد. به عبارت دیگر؛ مدیریت جهادی در برهه‌های حساس مانند هشت سال دفاع مقدس نشان داده است که توانمند است و چنانچه در شرایط کنونی نیز به الزامات آن توجه شود می‌تواند همچون گذشته توانمندی خود را به اثبات برساند. بی‌شک مدیریت در دولت انقلابی مدیریتی با الگوی دولت جهادی است؛ لذا دولتی را می‌توان انقلابی خواند که مدیران آن به مدیریت جهادی اعتقاد داشته و آن را الگوی کار خود قرار داده باشند.

 

۵ـ دولت پرکار و پرنشاط

رابطه مستقیمی بین کارآمدی و پرکاری وجود دارد. بی‌شک نتیجه پرکاری و تلاش مضاعف دول و دولتمردان رفع مشکلات کشور و حرکت در مسیر آبادانی خواهد بود که در یک کلام در کارآمدسازی دولت قابل تأکید است. اما نکته اساسی در این میان آن است که منشأ پرکاری را باید در وجود روحیه جهادی و انقلابی‌گری جست‌وجو کرد. دولتی که در این روحیه ضعف دارد و اعضای آن را افرادی تشکیل می‌دهند که از روحیه انقلابی فاصله دارند، نمی‌تواند دولتی پر کار و پر نشاط را رونمایی کند و محافظه‌کاری و کم‌کاری بر آن غلبه خواهد کرد.

رهبر معظم انقلاب در توصیف عملکرد دولت نهم می‌فرمایند: «یک خصوصیت این است که این دولت، واقعاً یک دولت کار است؛ دولت حرکت و اقدام است؛ انرژی و نشاطِ کار این دولت، یک امر برجسته است. الحمدلله شما از سال اول همین‌جور حرکت کردید، الان هم با اینکه سه سال از عمر این دولت گذشته، انسان احساس می‌کند که تحرک و نشاط و فعالیت و اقدام در این دولت محسوس است ـ یعنی کاهش پیدا نکرده؛ افت پیدا نکرده ـ این خیلی چیز باارزشی است. در خدمت به مردم جدیت وجود دارد. رفتن به شهرها، رفتن به شهرهای کوچک، همه نقاط کشور را زیر پا گذاشتن و هیچ نقطه‌ای از کشور را از منظر خبرگی و کارشناسی دور قرار ندادن، اینها چیزهای باارزشی است. این امتیاز اول است؛ در هر مجموعه‌ای این امتیاز وجود داشته باشد، جا دارد که انسان از آن قدردانی کند، به آن تصریح کند و امیدوار و مطمئن باشد که خدای متعال هم به آن مجموعه کمک خواهد کرد و ثواب خواهد داد.»(۲/۶/۱۳۸۹)

 

۶ـ دولت تحول‌آفرین

تحرک و ایجاد تحول در حوزه کاری و در حدود و چارچوب اختیارات و جلوگیری از تکرار و روزمرگی و غلبه بر وضعیت‌های متصلب‌شده‌ای که خود مانع کارآمدی و کیفیت‌بخشی به کار است، یکی دیگر از شاخصه‌های دولت انقلابی است. دولت انقلابی دولتی تحول‌خواه و تحول‌آفرین است و بین دولت موجود و دولت مطلوب فاصله می‌بیند و از آنجا که برای تغییر به میدان آمده است، تلاش می‌کند با تدبیر و پرهیز از شتاب‌زدگی تحولات را پیگیری کند. بر همین مبنا رهبر معظم انقلاب اسلامی، «جرئت در ایجاد تحول» را از حالت روحی مثبت دولتمردان دانسته و تأکید دارند: «نفس اینکه انسان حالت دلیری در مقابل مشکلات داشته باشد و تصمیم بگیرد که برای رفع مشکلات اقدام بکند، چیز باارزشی است.»(۲/۶/۱۳۸۹)

 

۷ـ دولت شایسته‌سالار

اقدامات بزرگ در کشور محصول اراده‌های محکمی است که در مسیر دین و انقلاب دچار انحراف و تزلزل نشده‌اند. آثار نقش‌آفرینی این بزرگان را می‌توان در تاریخ این سرزمین و در عرصه‌های مختلف سیاسی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مشاهده کرد؛ لذا برای رفع مشکلات کشور باید امور را به دست افرادی سپرد که از روحیه انقلابی برخوردارند و با همه وجود آرمان‌های انقلاب و ملت را باور دارند. همچنین از اولویت‌بخشی به افراد متزلزل در راه دین و انقلاب باید پرهیز کرد.

در اینجاست که مسئله شایسته‌سالاری به مثابه مهم‌ترین شاخصه اصلی تشکیل دولت اسلامی و انقلابی  در نظام مردم‌سالاری دینی مورد تأکید و توجه قرار می‌گیرد. در این الگو دو مؤلفه اصلی صلاحیت و انتخاب مردمی در ترکیبی متضایف مقوّم مفهوم شایسته‌سالاری خواهد بود. در بررسی مفهوم صلاحیت با سه شاخصه اصلی علم، عدالت و درایت آشنا می‌شویم که اولی بر آگاهی مورد نیاز پذیرش مسئولیت تأکید دارد، دومی سلامت نفس و تقوای درونی را لازمه پذیرش مسئولیت می‌داند و سومی اذهان را به ضرورت صلاحیت‌های مدیریتی و آشنایی با امور محوله توجه می‌دهد. جمع مؤلفه‌های فوق باید در قالب روحیه انقلابی‌گری تجلی یابد. به واقع، روحیه انقلابی‌گری محصول ترکیب سه‌گانه فوق است.

بدون علم و تخصص، سخن گفتن از انقلابی‌گری افتادن در مسیر انحطاط، انحراف و افراط است و جز تخریب و تضعیف و اتلاف نیروها ثمری نخواهد داشت. چه بسیار مدعیان انقلابی‌گری که نه تنها چیزی نساخته‌اند، که تنها هنرشان تخریب و از بین بردن فرصت‌ها و تضییع قوت‌ها بوده است.

بدون داشتن تقوا و عدالت نیز روحیه انقلابی‌گری راه به جایی نخواهد برد! چرا که این دو متضمن عمل به علم است، وگرنه آدمی آنچنان آلوده هواهای نفسانی است که جمع‌بندی نهایی تصمیمات آدمی، بیش از آنکه متأثر از علم و عقلانیت باشد، معجونی فریبنده از خشم و غضب، شهوت و منفعت و خودخواهی خواهد بود.

عدم آشنایی با ابعاد امور محوله و نداشتن توانایی مدیریتی، روحیه جهادی و شجاعت لازم برای پذیرش مسئولیت نیز نتیجه‌ای بهتر از فشل بودن نخواهد بود.

شاخصه‌های برشمرده در افراد باید در قالب روحیه انقلابی‌گری تجلی کند؛ لذا دولت انقلابی دولتی است که مبتنی بر شایسته‌سالاری شکل گرفته و امور را به دست شایستگان سپرده باشد.

 

۸ـ دولت مردمی و خدمتگزار

مردمی بودن دولت‌ها در زمانه ما یکی از شاخصه‌های مهم مطلوبیت نظام‌های سیاسی است. مهم‌ترین شاخصه مردمی بودن در گام اول به قدرت رسیدن از طریق فرآیند مردم‌سالار و انتخاباتی با مشارکت حداکثری است که تمامی دولت‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی از چنین فرآیندی به قدرت رسیده‌اند؛ به این معنا که با کسب اکثریت آرا از پشتوانه مردمی و مقبولیت حداکثری برخوردار بوده‌اند.

سطح بالاتری از مردمی بودن دولت، چگونگی تعامل با مردم پس از به قدرت رسیدن است. مشورت با مردم و بهره‏برداری از فكر و عمل مردم در اعتلای كشور نماد دیگری از جلوه‌های مردمی بودن دولت انقلابی است؛ به این معنا که مردم در عرصه‌های ساختن کشور بازیگر اصلی محسوب شده و علم و توان و استعداد آنهاست که قرار است نظام اسلامی را شکل دهد. نظام سیاسی که مبتنی بر استقلال فرهنگی، سیاسی و اقتصادی شکل گرفته باشد و هرگونه استیلا و وابستگی به بیگانگان را نفی کند، بی‌شک با روی کردن به مردم تلاش خواهد کرد برای حل معضلات و مشکلات به استعدادهای درونی خویش بنگرد و چنین است که مردم در امور محوریت خواهند یافت. دولت انقلابی نیز مبتنی بر این باور، ساختارمند گردیده است.

اولویت دادن به مطالبات مردم و تلاش حداکثری برای رفع مشکلات توده‌های جامعه به ویژه طبقات محروم و مستضعف، جلوه دیگری از دولتی است که خود را پرچمدار انقلابی‌گری می‌داند، که لازمه آن شناخت صحیح نیازهای واقعی مردم است. طبیعی است دولتی که ارتباط تنگاتنگی با مردم ندارد از شناخت این نیازها ناتوان است و در تشخیص اولویت‌ها دچار اشتباه محاسباتی خواهد شد و حاصل آن افزایش نارضایتی و واگرایی مردم و دولت و فاصله گرفتن از معیار مردمی بودن است. در کنار این خطای محاسباتی، گاه دولت‌‌ها با ترجیح منافع طبقات خاص بر اکثریت مردم (که این برآمده از ماهیت غیر مردمی و روحیه الیگارشیک دولتمردان است) در چینش اولویت‌ها به گونه‌ای عمل می‌کنند که روز به روز از توده‌های جامعه دور شده و از مقبولیت آنان کاسته می‌شود. اما دولت انقلابی دولتی است که در معرض این تهدیدات قرار ندارد و اساس کار خود را خدمت به مردم قرار داده و در تلاش است با سرعت‌بخشی به خدمت‌رسانی گره از مشکلات مردم بر دارد.

مردمی بودن دولت فرای آنکه به پیگیری مطالبات مردمی اشاره دارد، به ویژگی خاصی در خلق‌وخوی و روحیه دولتمردان در مواجهه با توده‌ها نیز توجه دارد که رهبر معظم انقلاب در خطاب به دولتمردان با اشاره به امتیاز روحیه مردمی و خاکی بودن می‌فرمایند: «این هم خیلی باارزش است؛ این را قدر بدانید. شما امتیازتان به تشخص ظاهری و شکل و قیافه نیست؛ امتیازتان به همین است که خودتان را با مردم هم‌سطح کنید، به شکل مردم و در میان مردم باشید، با مردم تماس بگیرید، با آنها انس پیدا کنید، از آنها بشنوید. این امتیاز بزرگی است و در شما هست؛ آن را حفظ کنید و نگه دارید.»(۲/۶/۱۳۸۹)

 

۹ـ دولت قانون‌گرا

قانون به عنوان ساختار بنیادین جامعه و حاکمیت و میثاقی که همه بازیگران آن را به رسمیت شمرده‌اند، نقشی کلیدی در ایجاد سامان سیاسی در جامعه برعهده دارد. در این میان دولت خود تأثیرگذارترین نقش را در اعتبار قانون خواهد داشت. حال اگر قوه مجریه در مقام قانون‌گریزی برآید، دیگر نظام اسلامی دچار چالش‌هایی خواهد شد. رهبر معظم انقلاب در نقد عملکرد دولت نهم، پایبند نبودن به قانون در برخی موارد را یکی از ضعف‌های دولت دانستند و فرمودند: «یکی مسئله رعایت قوانین است. قانون را اهمیت بدهید. قانون ـ وقتی که با سازوکار قانون اساسی پیش رفت ـ حتمیت و جزمیت پیدا می‌کند. ممکن است همان مجلس یا دولت یا دیگران مقدماتی فراهم کنند که آن قانون عوض بشود‌ـ با طرح‌هایی که در مجلس می‌آید، با لوایحی که دولت می‌دهد، با تصمیم‌سازی‌هایی که در بخش‌های مختلف انجام می‌گیرد‌ـ عیبی ندارد؛ اگر قانون نقص دارد، ضعف دارد و غلط است، عوض بشود؛ اما تا مادامی که قانون، قانون است، حتماً بایستی به آن عمل بشود و به آن اهمیت داده بشود. من این را تأکید می‌کنم. در بخش‌های مختلف همین‌جور است. ممکن است یک چیزی را شما معتقد باشید که روال قانونی‌اش درست طی نشده، یا متصدی این کار قوه مجریه نیست؛ وقتی که قانون مجلس‌ـ با همان سازوکار قانون اساسی‌ـ به دولت ابلاغ شد، قوه مجریه باید آن را قانون بداند. حالا اگر چنانچه ضعف یا چیز دیگری وجود دارد، عواملِ دیگری وجود دارد که اگر قانون مشکلاتی دارد، بایستی آن را از بین ببرند؛ چه در خود مجلس، چه در شورای نگهبان و از این قبیل. به قانون اهمیت بدهید.»(۲/۶/۱۳۸۹)

در این میان دولت انقلابی، دولتی است که با همه توان در مقام حمایت از قانون برآید و تصمیمات خود را معطوف به رعایت قانون کند.

 

۱۰ـ دولت مقاوم و شجاع در برابر دشمن

یکی دیگر از شاخصه‌ها و مختصات دولت انقلابی مرعوب نشدن در برابر دشمن و مقاوم بودن در برابر تهدیدات و هوشیاری در مواجهه با دشمن است. دولت انقلابی با تمام وجود نسبت به خطر دشمن خودآگاه و هوشیار است و اقدامات و تحرکات آن را با چشمانی باز رصد می‌کند و تمامی منافذ نفوذ دشمن را بسته و همه توان خود را برای بازدارندگی و مقابله با تهدیدات احتمالی به کار می‌گیرد. دولت انقلابی به دشمن اعتماد ندارد و حاضر نیست در برابر دشمن کوتاه بیاید و منافع ملی را قربانی مصالح زودگذر کند. دولت انقلابی دولتی شجاع است که ترسی از تهدیدات دشمن نداشته و در برابر گزافه‌گویی‌های دشمن منفعل نمی‌شود و برای تطمیع و برخورداری مادی حاضر به معامله با دشمن و دست کشیدن از آرمان‌های انقلاب و مردم نمی‌شود. به فرموده رهبر حکیم انقلاب اسلامی؛ «روحیه و آرمان انقلابی، بدین معنی است كه میل به زندگی راحت و مرفه، جامعه و مسئولان را به سازشكاری و تسلیم در برابر زورگویی قدرت‌های جهانی و غفلت از توطئه استكبار و بی‏اعتنایی به پیام جهانی انقلاب نكشاند. آن روزی كه خدای نخواسته جمهوری اسلامی، رفاه و آبادی را هدف عمده خویش قرار داده و در این راه حاضر به چشم‏پوشی از آرمان‌های‏ انقلابی‏ و جهانی و فراموشی از پیام جهانی انقلاب شود، روز انحطاط و زوال همه امیدها خواهد بود و خدا چنین روزی را إن‌شاءالله هرگز نخواهد آورد.»(۲۳/۴/۱۳۶۸)

رهبر معظم انقلاب در دیدار با اغلب دولت‌های به روی کار آمده در جمهوری اسلامی بر شجاعت، ایستادگی و مقاومت در برابر دشمن و اتخاذ مواضع انقلابی در مواجهه با بیگانگان تأکید داشته‌اند که از جمله در دیدار با رئیس‌جمهور و کابینه دولت یازدهم فرمودند: «باید در هر شرایطی در اتخاذ مواضع انقلابی صراحت داشت و صریح و بدون رودربایستی، در مقابل دشمن مواضع انقلاب و مبانی امام بزرگوار را بدون ترس و خجالت بیان کرد.»(۴/۶/۱۳۹۴)

 

۱۱ـ دولت ساده‌زیست

الگوی سبک زندگی مسئولان دولت، یکی از شاخصه‌های تأثیرگذاری در شناخت انقلابی‌گری دولت‌هاست. در این میان دولت انقلابی دولتی است که در آن مسئولان ساده‌زیست باشند و سطح زندگی‌شان متناسب با اکثریت جامعه باشد. از دیدگاه امام(ره)  نیز می‌توان ساده‌زیستی و نفی اشرافیت را شاخص با اهمیتی برای دولت تراز نظام اسلامی دانست. ایشان در پیامی به مناسبت گشایش دومین دوره مجلس شورای اسلامی تأکید می‌کنند: «اگر بخواهید بی‌خوف و هراس در مقابل باطل بایستید و از حق دفاع کنید و ابرقدرتان و سلاح‌های پیشرفته آنان و شیاطین و توطئه‌های آنان در روح شما اثر نگذارد و شما را از میدان به در نکند، خود را به ساده زیستن عادت دهید و از تعلق قلب به مال و منال و جاه و مقام بپرهیزید...»(صحیفه نور، جلد ۱۹، ص۱۱)

رهبر معظم انقلاب نیز ساده‌زیستی مسئولان را قابل تقدیر دانسته و تاکید دارند: «ساده‌زیستی چیز بسیار باارزشی است. ما اگر بخواهیم تجمل و اشرافی‌گری و اسراف و زیاده‌روی را ـ که واقعاً بلای بزرگی است ـ از جامعه‌مان ریشه‌کن کنیم، با حرف و گفتن نمی‌شود؛ که از یک طرف بگوییم و از طرف دیگر مردم نگاه کنند و ببینند عمل‌مان جور دیگر است! باید عمل کنیم. عمل ما بایستی مؤید و دلیل و شاهد بر حرف‌های ما باشد تا اینکه اثر بکند. این خوشبختانه هست. فاصله‌تان را با طبقات ضعیف کم کرده‌اید و کم نگه دارید و هر چه که ممکن است آن را کمتر کنید.



داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
What is the Ilizarov method?
دوشنبه 16 مرداد 1396 06:50 ب.ظ
What's up to all, the contents existing at this web page are really amazing for people experience, well, keep up the good work fellows.
http://robersoniflwxgsqzz.jimdo.com
جمعه 16 تیر 1396 09:06 ب.ظ
Very quickly this web page will be famous
among all blogging users, due to it's good articles
تخفیف ریحون
شنبه 26 فروردین 1396 09:51 ق.ظ
تخفیف ویژه 10 هزار تومنی ریحون!
غذا رو سفارش بدید و 10 هزار تومن تخفیف بگیرید!
برای هر کسی که از لینک شما کد تخفیف رو بگیره هم 10 هزار تومن به حساب شما افزوده میشه!
برای گرفتن تخفیف 10 هزار تومنی مراحل زیر رو انجام بدید:
اول لینک رو باز کنید و کد تخفیف رو کپی یا یادداشت کنید
بعدش برید به صفحه اصلی سایت ریحون reyhoon.com و نرم افزار رو دریافت کنید (با گوشی برید و باید برنامه بازار رو داشته باشید)
بعد از نصب نرم افزار ثبت نام کنید (20 ثانیه طول میکشه نهایت!)
موقع سفارش غذا کد تخفیف رو بزنید تا 10 هزار تومن از هزینه غذا کم بشه
مثلا 20 هزار تومن غذا سفارش بدید فقط 10هزار تومن پرداخت میکنید
سوالی داشتید ایمیل بزنید
موفق باشی!

تبادل لینک رایگان
سه شنبه 22 فروردین 1396 10:12 ق.ظ
. همان طور كه باید بدانید داشتن لینك در صفحاتی با پیج رنك بالا تاثیر بسیار زیادی در رتبه و سئوی شما در گوگل خواهد شد ، این وب سایت با تمامی وب سایت ها و وبلاگ ها با هر پیج رنك و رتبه ای ، تبادل لینك میكند ،، این سیستم كاملا اتوماتیك بوده و شما به راحتی و در كمترین زمان میتوانید با ما تبادل لینك داشته باشید و لینك تون رو ثبت و مشاهده كنید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




Admin Logo
themebox Logo
.